Acest blog este personal, articolele sunt scrise dupa cum imi vine, in functie de starea mea. Fara a fi revizuite, fara a fi corectate gramatical sau ortografic.

sâmbătă, 22 mai 2010

In cautarea originilor

Nimeni nu-si alege familia in care se naste. Asimilam religia, cultura, gusturile culinare si limba familiei in care ne-am nascut. Chiar de viata ne indeparteaza de originile noastre, vor exista impregnate in noi pana la moarte.

Sunt tatar.
Tatar din Romania, mai exact Dobrogea. Sunt atat de afon in cultura neamului meu incat nici macar nu cunosc limba. Posibil sa fi stiut limba tatara, tin minte ca dupa ce am inceput scoala mai intelegeam cate ceva, dar nu stiam sa vorbesc. Imi aduc aminte gastronomia, unele melodii ce imi placeau, de traditiile importante, dar eram atat de modernizati ca am fost convins ca generatia de dupa mine se va pierde. Inversunarea parintilor de a interzice copiilor casatoria mixta se diminuase. Sau cel putin asa credeam, am aflat pe pielea mea, am fost alungat cand nu m-am supus.

Zilele acestea hoinaream pe youtube dupa muzica si am dat peste o melodie tatareasca veche, ce o canta bunicul meu.

Mi-am adus aminte de copilarie, mi s-a facut pofta de anumite produse facute de bunica mea. Si de ghiudem. Am sa fac zilele astea.

Am sa postez un videoclip cu o frumoasa melodie tatareasca in care am crezut ca-l "recunosc" pe bunicul, aceeasi imagine asteptdu-si nepotii, aceeasi "cotiga" (caruta) cu care ne plimba la camp.



Cum sunt tatarii? Poate am sa scriu un post mai elaborat despre asta, sa exemplific traditii. Tatarii vechi ii stim din filme, au avut o viata grea de nomazi, stim ca atacau si jefuiau tarile romanesti, luau robi pentru vanzare. In mod normal romanii ar trebui sa aibe o aversiune fata de tatari, dar pentru ca in istorie nu s-a semnalat nici macar un caz de viol sau tortura din partea tatarilor, cei care au ramas in Dobrogea au fost tratati cu respect.
Deci tatarii vechi ii stim din filme, ce au ajuns azi tatarii nu prea se cunoaste. In Dobrogea este o comunitate foarte mare de tatari, exista foarte multe sate tataresti, dar daca intrebi o persoana din restul tarii isi aminteste vag ca a invatat la geografie, la nationalitati conlocuitoare, ca ar exista si tatari in Romania. Da, exista multi, mai multi decat isi inchipuie cineva, eu sunt unul dintre ei.



Evolutia culturala:

Niciun comentariu: